maandag 21 september 2009

Geweld


Mijn werkterrein is de binnenstad de stad Groningen en dat is soms geen rustige dorpkern. Toch is het altijd heel leuk werken tussen de grote groepen mensen. Het verandert echter met rasse schreden, ''de lontjes worden steeds korter'' heet dat op de moderne manier. De mensen hebben weinig tot geen respect meer voor elkaar heet het bij mij. Voorbeeldjes?? Nou, hier zijn er een paar. Afgelopen donderdagavond werd een behulpzame keurige heer door een ''randfiguur'' met een pak vla ''vol voor de kop geslagen'' door de zijruit van de auto waar hij inzat onder het uiten van de meest gruwelijke verwensingen. De man deed iets wat een ander schijnbaar niet zinde en die vond het nodig verhaal te halen op deze fysieke manier. Chaos alom!! Afgelopen vrijdag vonden twee heren het noodzakelijk de vermeende verkeersfout, die door een hunner geconstateerd was, uit te vechten doormiddel van een vreselijke scheldpartij die afgerond werd met een duw, waarbij een van de heren over de motorkap van zijn eigen autootje ''vloog''. Net als in voorbeeld 1 werd er een weinig gereageerd op mijn geschreeuw om op te houden met dat ''gesodemieter''. Terwijl daardoor meer mensen zich er mee bemoeiden gingen beide partijen toch uit elkaar.
Zondag, ja ik mocht werken, werd ik weer getrakteerd op een echtelijke ruzie, midden op straat ditmaal. Wat deze echtelieden elkaar toewensten, wens ik mijn ergste vijand nog niet eens toe!! Ik zal het derhalve ook niet herhalen!!
Vandaag, ja vandaag, kreeg het type kantoorklerk het ineens midden in het drukke verkeer van het Zuiderdiep op de heupen, toen hij ''dwars werd gezeten'' door een niets vermoedende student. Dat de man de student niet voor de kop geslagen heeft is louter te danken aan de mensen die hem direct wegvoerden van de ''plaats des onheil''. Wat een malloten allemaal!!
Het ergste is echter om bij jezelf te constateren dat bepaalde gebruikte woorden eigenlijk niet vreemd meer klinken. M.a.w. je raakt gewend aan de meest vreselijke ziekten die men elkaar schijnbaar toewenst. (Zo ben ik toch niet opgevoed!!)
Mijn goede raad is ook op te letten, want in een tijdsbestek van 4 a 5 seconden kan een rustige situatie in een totaal onoverzichtelijke chaos veranderen, een waarin ieder gelijk denkt te hebben.
Toch gaat er ''Niets Boven Groningen''!!

1 opmerking:

  1. Ik verbaas mij ook steeds weer hoe vreemd gewelddadig mensen zich fysiek en/of verbaal uiten. Is dat het gevolg van de Fortuynuitspraak "Ik zeg wat ik denk en ik doe wat ik zeg"? Zonder eerst even na te denken?

    BeantwoordenVerwijderen