zaterdag 19 september 2009

Sacha Landkroon 8

Foto Sacha Landkroon By Reyer Boxem voor UK Rug

Vanaf 16 mei 2009 zal ik iedere zaterdag een gedicht van Sacha Landkroon plaatsen.
Sacha is onze zoon en maakt al langere tijd gedichten
Sacha is inmiddels verkozen tot huisdichter van de Rijks Universiteit Groningen voor het studiejaar 2009-2010.
Dit is het gedicht Schaken, dit gedicht is een vrije vertaling door Sacha van een oorspronkelijk roemeens gedicht.

Schaken

Ik zet een dag wit.
Zij verhuist een dag zwart.
Ik een droom;
zij neemt de oorlog voor mij.
Ze viel voor mijn longen.
Ik denk dat een jaartje ziekenhuis
zomaar een briljante combinatie is
en je verdient een dag zwart.
Zij verhuist catastrofaal
en bedreigt me met kanker.
(Wat voor de tijd zijnde voortgaat
in de vorm van een kruis)
Maar ik zet haar voor een kaart
en dwing met pensioen te gaan.
Zij won verheffende componenten,
maar, kijk, de helft van mijn leven
genomen; zij verwijderde de zijden.
- Ik schaak je en jij verliest
je optimisme – zegt zij.
- Joke meisje, het is oké. -
Ik kasteel m’n gevoelens.

Achter me mijn vrouw, kinderen,
zonnen, manen andere fanaten!
Ik beef voor elke beweging.

Ik steek een sigaret en verder
volkomen de draak met dit spel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten