donderdag 14 januari 2010

Het Lied van de Freak

Het Lied van de Freak is het gedicht dat Sacha Landkroon vanmiddag live op Oog Radio te gehore bracht.
Het succes was wederom erg groot, en de gedrukte exemplaren van het gedicht die Sacha meegenomen had, vonden gretig aftrek in het in grote getalen aanwezige publiek.
Na het voordragen, kreeg Sacha het verdiende applaus en ook nog een ''leuk'' aanbod, waar hij zeer verguld mee was.
''To be continued'' zullen we maar zeggen.

Hier is het gedicht voor wie het niet gehoord heeft

Lied van de Freak

Ik adem
muziek
leunend op
digitale techniek
dien ik mensen
van repliek
of zing ik
steeds mijn eigen lied
mijn +Live+muziek
of hyvesmuziek
dampende beats
myspacemuziek
hou je poot stijfmuziek.

Muziek van de eerste
tot de laatste snik
van dancemuziek
en jaren nulmuziek
tot magnifieke gothicchicks
vuur aan de schenen muziek
die authentieke plaatjes
van de mensen kiekt.

Counting Crowsmuziek
Planet Orange of Toolmuziek
psychedelische onderkoelmuziek
Wolfmotheriaanse stampmuziek
Vanessa Carlton’s vastklampmuziek
klassieke tonenfreaks als
Pachelbel, Händel
Edvard Griegmuziek
Beth Hart en zielmuziek
door de bomen Stef Bos niet muziek
of andere ikbendeklosmuziek

Op het ritme van Miss Ninemuziek
tot uren Armin van Buurenmuziek
Drentse melancholische Lohuesmuziek
of Groninger Ede’s streektaalmuziek
A Balladeermuziek
K3 en Djumbomuziek
ik luister kleuterpop
en het interesseert me geen ziermuziek
Ierse The Frames- of jij ookmuziek
Placebo’s paniekfabriek.

Ik wil Musemuziek
Zucchero’s bluesmuziek
of tonen om te wenen
Zucchero’s dochter Irenemuziek
gewijde muziek of anderszins
vermaledijde muziek
keiharde snaarmuziek
Krause’s krassende gitaar
onbevreesde bedaarmuziek
Wim Mertens of Whipster
rechtdoorjezielmuziek
Hildegards klooster- en Godslyriek
IOS hoofdonderwatermuziek
Dropkick Murphys’ zuipschuitlyriek
identieke Flogging Molly katermuziek
of een hemelse Tori Amos-piek

Ik wil krachtige muziek
prachtige Amerikaanse
Kelly Clarksonmuziek
Noorse Lene Marlinmuziek
Moby’s extatische zienersmuziek
“angry young man”-publiek
Alanis of tennismuziek
op de fiets en te voetmuziek
Lacrimas Profunderemuziek
knetterende metalrepliek
van Grave Diggers oudstrijdersepiek
tot Sigur Ros tot Deadmau5’
huismuistechnomuziek
en Sabaton brengt oorlogsmethodiek.

Alles is muziek
alles moet muziek
van ademhalingstechniek
tot wulps banale bedgymnastiek
van ochtendziek tot neurosekliniek
hoor ik muziek, mijd ik conjunctuurkritiek
verlang ik neogotische liefdeslyriek.
Buigzaam als een elastiek
nooit in paniek ben ik goddank
al jaren ongeneeslijk muziek!


Sacha Landkroon
Huisdichter Rijksuniversiteit Groningen 2009-2010
ter gelegenheid van “Grunnsonic Marathon” OOG-Forum
Openbare Bibliotheek Groningen, 14/15 Januari 2009

1 opmerking:

  1. Hoi Henk, de uitzending van OOG Forum in het kader van Eurosonic-Noorderslag staat inmiddels ook online. Ik heb een linkje naar deze blog op onze site gezet. Bezoekers kunnen zo Sacha het gedicht ook horen voordragen: http://oogforum.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen