vrijdag 22 oktober 2010

Mededeling namens Sacha Landkroon



5 november 2010: 14.00-16.00 uur, presentatie Sacha Landkroon – IKS!

datum: vrijdag 5 november 2010
locatie: woonschip de Jozephina
Reitdiepskade 1001
9718 BP Groningen
inscheping tussen 13.50 en 14.00 uur
aanvang programma: 14.05 uur
entree: gratis


Beste culturele, literaire en sportieve vrienden en vriendinnen,

Met het vallen van de bladeren, de zwammen die als paddestoelen de grond uit schieten en het aanzienlijk korter worden van de dagen, is die mooie tijd weer aangebroken.
Ik heb het over de tijd voor zelfreflectie, mijmeringen en terugblikken op het alweer bijna voorbije jaar. Voor mij persoonlijk geldt dat meer dan ooit tevoren, omdat ik het afgelopen studiejaar
tot groot genoegen de functie van huisdichter van de RijksUniversiteit Groningen mocht vervullen. Inmiddels is de opvolger aangewezen, in de persoon van Joost Oomen,
een dichter die de functie weer op een heel nieuwe manier invult. En gelukkig maar...zo hebben alle huisdichters tot dusver een eigen stempel op het ambt kunnen drukken.
Bij mijn aantreden kondigde ik mijzelf aan als ‘mythisch realist’ en gedurende het studiejaar 2009-2010 heb ik de functie naar eer en geweten vanuit die gedachte proberen te
vervullen. Het resultaat van die inspanningen zal op vrijdagmiddag 5 november dan eindelijk gepresenteerd worden.

Na weken van piekeren, zorgvuldige selectie van gedichten, puntjes op de i zetten en zenuwachtig wachten op bericht van de drukker, is er in samenwerking met meestervormgever
Gert Jan Slagter en UK-hoofdredactrice Hanneke Boonstra een bundel tot stand gekomen waar ik zelf van de eerste tot de laatste letter blij mee ben. De verschijning van
die bundel, getiteld “IKS”, en geïnspireerd op de opbouw van Dante’s La Divina Commedia, moet natuurlijk feestelijk onder de aandacht gebracht worden. Dat doen we op
vrijdagmiddag 5 november aan boord van de Jozephina, het prachtige woonschip van de familie van Dijk, gelegen nabij het Noorderplantsoen, aan de Reitdiepskade 1001.

In alle bescheidenheid gesproken, meld ik jullie dat ik een zeer kleurrijk programma heb samengesteld. Met trots kan ik zeggen dat er veel mensen op komen treden
die ik bewonder en zeer graag mag. De middag zal worden geopend met een mini-college van prof. dr. Wessel Krul, hoogleraar cultuurgeschiedenis aan de RuG.
Hij zal iets zeggen over het concept “IK” en de menselijke geest als historisch fenomeen. Daarna zal ik persoonlijk het eerste exemplaar van de bundel uitreiken aan
iemand die werkelijk essentieel is geweest bij de totstandkoming van de persoon Sacha Landkroon. Wie dat is, zeg ik lekker niet, omdat het veel te leuk is om nu al te vertellen.

De middag zal daarna verder worden ingevuld door Rense Sinkgraven, ex-stadsdichter van Groningen; Egbert Hovenkamp II, ex-stadsdichter van Assen en thans gemeentedichter
van Aa en Hunze. Voor muzikale omlijsting wordt gezorgd door maar liefst twee acts. De eerste is Harm Wierda, gitarist en toetsenist van de band Planet Orange en verdienstelijk organist
(meer info via http://www.harmwierda.com en http://www.planetorange.eu). De tweede muzikale traktatie komt op naam van de familie Gilbers. Steven Gilbers zal als een waar
taalkunstenaar zijn teksten rappen en multitalent Dicky Gilbers zal hem daarbij begeleiden. Het zou zomaar eens kunnen dat ik zelf ook nog een woordje mee rap die middag.
(Meer info via: http://www.youtube.com/user/StevenGilbersMusic en http://www.youtube.com/user/DickyGilbersMusic)

Voor poëtisch entertainment wordt verder gezorgd door Rock & Roll-dichter Robert Prijs die samen met mij gedichten zal voordragen, en door Marloes Robijn, die poëzie werkelijk
op de meest verrassende plaatsen laat opduiken. Natuurlijk zal ik zelf ook een selectie van gedichten uit mijn bundel voorlezen.

De presentatie van de middag is in handen van Hanneke Boonstra en ondergetekende. Gastheer en gastvrouw Bob van Dijk en Albertien van Dijk-Milatz zullen u verwelkomen
en voor de nodige hapjes en drankjes garant staan. Na afloop is er gelegenheid tot aanschaf van de bundel, die natuurlijk ook met heel veel liefde door de auteur van een
handtekening en persoonlijke boodschap zal worden voorzien.

Het belooft een prachtig cultureel samenzijn te worden! Graag tot 5 november aan boord van de Jozephina.


Hartelijke groeten,

Sacha Landkroon

Friesestraatweg 201/4
9743 AC Groningen
06-19288439
http://sachalandkroon.blogspot.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten