maandag 6 februari 2012

En daarom is mijn werk zo verschrikkelijk leuk











Als brugwachter in de stad Groningen stond ik vanmiddag te vegen dat het een lieve lust was, de bruggen moeten tenslotte schoon zijn voor de passeerende mensheid.
Maar omdat er voor het eerst sinds 1997 weer voldoende ijs in de binnenstads wateren ligt om te kunnen schaatsen krijg ik ook de meest uit een lopende vragen te beantwoorden, ''is het ijs dik genoeg voor mij'' ''is het erg glad'' en meer van dat soort vragen.
Vanmiddag gebeurde er echter iets wat ik in mijn hele loopbaan als brugwachter nog NOOIT heb meegemaakt!!
Terwijl ik even van gedachten wisselde met buurman (van de brug) en in middels grote vriend Bob van D., komt er een zeer bejaard echtpaar op ons aflopen.
De man wilde weten of het ijs sterk genoeg was, want hij woonde met zijn vrouw een paar honderd meter verderop langs het water en het leek beide zo vreselijk leuk om over het ijs naar hun huis te lopen.
Eerlijk gezegd dachten we dat de man een geintje maakte, maar niets daarvan!!
Hij had net nog vertelt dat zijn vrouw 67 jaar was en hij zelf 74. Ik waarschuwde hen nog voor de traptreden waar ze gebruik van zouden moeten maken om op het ijs te komen, en zei het niet zo'n tof idee te vinden als ze het zouden doen.
Ik kon praten als brugman, maar de 2,5 meter naar beneden waren geen probleem voor het echtpaar.
Toch zagen Bob en ik een heel groot probleem in het geen de man in de hand had, ze hadden namelijk bij inbreng winkel Mamamini een grote witte schemerlampkap op de kop getikt en die moest ook mee naar beneden.
Op de vraag van de 74 jarige ''hoe moet dat nou met die lampekap?'' antwoordde Bob "misschien kunt u hem het beste op uw hoofd zetten, niet wetende dat de man dat een prima idee vond, alleen moest ''die man met dat fototoestel'' hem dan wel fotograferen want het leek hem leuk om op die manier in de krant te komen.
Daar er toch geen praten tegen was en zijn vrouw het ook prachtig leek heb ik het echtpaar maar op de foto gezet. Ik werd vriendelijk bedankt!!
Ze klommen met grote souplesse naar de ijs vloer en weg liepen ze, richting huis.
Ik heb woord gehouden en de foto's met verhaal naar de krant gestuurd, dus als jullie er morgen of overmorgen iets over zien of lezen HET IS ECHT WAAR GEBEURD en de mensen hadden heel erg veel plezier, door ons in vertwijfeling achter te laten
Ps de mensen stemden toe met publicatie!!!

Reacties

1-GE WEL DIG :)

afz. Jos Schuurman

2-Great story!

afz. Mike Newman, Thailand

3-http://stormblast1953.blogspot.com/2012/02/stormblast1953-familie-ondergedoken.html

afz, Gea Kramer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten