woensdag 19 december 2012

Joost Oomen gaat het worden van 2013 tot 2015

Geen enkele twijfel meer bij Stormblast1953!
Joost Oomen gaat de nieuwe stadsdichter worden voor de periode 2013-2015 in Groningen.
Enige weken terug voorspelde ik al dat hij het zou gaan worden, als Coen Peppelenbos het zou toestaan. Coen heeft inmiddels aangegeven niet mee te doen aan de verkiezing dus de weg is vrij voor Joost.
Bijna iedereen blij, zijn uitgever Anton Scheepstra, zijn student volgelingen, zijn ''geschreeuw'' liefhebbers, zijn ''kantoor poezie'' beluisteraars en een jury die het niet durft te wagen hem niet te verkiezen!!. Joost zet hem op en schreeuw die Grote Markt vol!!

Lees hier het bericht


Het College van B&W van gemeente Groningen heeft gisteren de jury benoemd die de nieuwe stadsdichter zal kiezen. De stadsdichter voor de periode 2013-2015 zal worden verkozen door: Evelien Hopma, Joep van Ruiten en Pauline Sparreboom.
Evelien Hopma is als secretaris verbonden aan de Stichting Literaire Activiteiten Groningen. Joep van Ruiten is redacteur kunst en cultuur bij Dagblad van het Noorden. Velen zullen hem kennen van zijn weblog Woest en ledig waarop hij met grote regelmaat de artikelen plaatst die hij voor het Dagblad schreef.
Pauline Sparreboom werd afgelopen zomer benoemd tot huisdichter van de Rijksuniversiteit Groningen en zal die functie tot augustus 2013 uitoefenen. Sparreboom volgde Jet Langerak op en is de veertiende huisdichter van de universiteit.
Kandidaten voor het stadsdichterschap kunnen zich tot vanavond (19 december) aanmelden op de website van de gemeente Groningen via een online e-mailformulier.
De nieuwe stadsdichter wordt verkozen op Gedichtendag, 31 januari 2013, tijdens de Slotmanifestatie van de Poëziemarathon in het Grand Theatre te Groningen.

7 opmerkingen:

  1. Tja, ik zet m'n geld zelf op Arjen Nolles. Die schrijft mooie gedichten en heeft zeer veel ervaring als organisator van Dichters in de Prinsentuin.

    Groeten,

    Joost

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee Joost, je reactie lijkt bescheidener dan het in werkelijk is volgens mij. Je hebt mijns inziens met ''je grote mond'' al de hele groninger dichtscene uit elkaar geblazen (sommigen zeggen ''nieuw leven ingeblazen'')
    Jij gaat het gewoon worden jongen, want wie moet je nog tegenhouden?? Pauline?? Evelien?? Joep?? Kom nou toch!! Na 2015 kan je dan met een gerust hart Ellen Deckwitz gaan opvolgen als Dichter des Vaderlands. Het ga je goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De hele Groninger dichtscene uit elkaar geblazen? Hoe kom je daar nu bij: de dichtscene in Groningen is de levendigste, actiefste en grootste van het land; een dichtscene waarin vrijwel geen kinnesinne heerst, dat is het geheim.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Net zo goed als jij jouw mening op mijn weblog mag ventileren mag ik dat toch zeker zelf ook wel?
    Ik heb mijn mening ''gezet'' tegenover die van anderen in een antwoord aan Joost.
    Ik moet me al sterk vergissen als ik hem niet het beste heb gewenst en hem een tip heb gegeven voor het vervolg van zijn carriere.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Natuurlijk mag dat, Stormblast1953 - het zou lekker worden als iemand ging zeggen dat jij je mening niet mocht uiten, en al helemaal op je eigen weblog. Maar daar ging het mij helemaal niet om, en ook niet om Joost. Mijn vraag is: je schrijft dat de Groninger dichtscene uit elkaar is geblazen, waar blijkt dat uit? Ik zie het niet, vandaar mijn vraag.
    Hartelijke groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Daar ik het niet kies vind in mijn antwoord op jouw reactie met namen te gaan strooien vraag ik je vriendelijk de recentelijke lijst van zichzelf dichter noemende mensen eens te vergelijken met de dichters die enige jaren geleden vol verve bejubelt werden in allerlei publicaties. Er zijn zomaar een paar namen van zeer getalenteerde dichters te noemen die zich niet meer thuis voelden in deze ''elkaar de hand boven het hoofd houdende groningse ''dichtkliek'' '' waar beloftes niet als belofte gezien worden maar slechts als prietpraat dienst doen. Zoals je weet wordt er heel veel Bla Bla Bla gebezigd in de wereld, maar wie goed luistert hoort meer.......
    Fijne feestdagen voor jou en je partner! Hoi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als ik die lijsten vergelijk, dan zie ik (naast een aantal nieuwe namen) een aantal verdwenen namen, dat klopt. Maar het betreft dan mensen die naar een andere stad vertrokken zijn óf die gestopt zijn met dichten – dat gebeurt al zolang als ik mij kan herinneren: sommige (al dan niet beloftevolle) jonge dichters hangen de lier aan de wilgen als ze een baan krijgen, of een gezin, of allebei. Ik weet maar van één (jonge) dichter die zich – na wat heen en weer geslingerde onaangenaamheden – niet meer thuis voelt in de “dichtscene”; maar er is volgens mij niemand die deze dichter niet weer als de verloren zoon zou binnenhalen. Met open armen – ik in ieder geval wel.
    Als dat geen fraaie kerstgedachte is…
    Fijne dagen voor jou en iedereen die je dierbaar is.
    (En nu maar hopen op de gedroomde Glory-finale tussen Schilt en Ghita. Dat zou nog eens een mooie afsluiter van 2012 zijn!)

    BeantwoordenVerwijderen