dinsdag 12 januari 2016

David Bowie, een gedicht voor jou!!

Hendrik de Vriesstipendium 2015 winnaar Sacha Landkroon schreef het volgende na de dood van David Bowie!! Ik zeg delen!!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik slecht op de hoogte was van Bowie's oeuvre. Zag hem vooral als idool uit de tijd van mijn ouders. En als naamgever van de hond van ook al jong overleden buurman. Maar de nieuwsberichten van vandaag en de profetische lading van zijn nieuwe album raakten me. Er is iets aangewakkerd. En hoewel David Bowie er niets meer aan heeft, schreef ik toch een gedichtje voor hem:

sterrenstof

wat deed een met juwelen...
belegde schedel überhaupt
in een ruimtepak?
als je je eigen tijding schrijft
wordt in een parallel bestaan
een wrange vingerwijzing waar
blijft op gezette tijd
de kleine wijzer staan

zeker weten
je maakte voor velen
de kosmos
even toegankelijk
maar wist jij veel
dat de hemel
helemaal geen
nooduitgang heeft
bedankt dat jij je
een met juwelen
beklede schedel wist
en voor alles wat je onder de lagen van je warme
kosmonautenpak
nog aan ons zicht onttrok
laat ons dat weefsel wezen
nu jij bent weggedreven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten